Overdenking

Overdenking:

" Zoals een hinde smacht naar stromend water, zo smacht mijn ziel naar U, o God. Mijn ziel dorst naar God, naar de levende God, wanneer mag ik nader komen en Gods gelaat aanschouwen?"
NBV
Psalm 42 vers 2 en 3

Droogte in het land

Als ik dit stukje schrijf, is het buiten 35 graden in de schaduw. Mens en natuur zuchten onder de warmte en de droogte. In elk journaal wordt er over gesproken: weinig water, niet sproeien, slechte oogsten en het voer voor het vee voor deze winter dreigt nu al op te raken enz. Alleen buitenzwembaden en de horeca maken gouden tijden mee.
Meestal wordt er in Nederland geklaagd over de slechte zomer en dat het altijd weer regent, maar nu is het de droogte en de hitte. Het past wel bij onze volksaard. Het is niet snel goed.


Waar weinig mensen over klagen is de geestelijke droogheid en dorheid in ons land. Veel mensen kennen God niet meer in hun leven. ‘We hebben God niet nodig’ wordt er vaak gezegd, maar ik denk dat dat niet zo is. Ieder mens zoekt in zijn leven naar zekerheid en liefde. Iets wat in de huidige maatschappij steeds schaarser wordt. De komst van Jezus in de wereld en Zijn offer aan het kruis was in de eerste plaats een daad van liefde. De Bijbel zegt dat ook in de bekende tekst uit Johannes 3 vers 16:”Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe”.

Onze God is een God van liefde voor deze wereld. En als mensen vandaag zoekende zijn naar waarheid, zekerheid en liefde is Hij de enige die dat kan geven. Boven het gedeelte uit Jesaja 55 staat als aanhef: uitnodiging tot het heil des Heren. En het begint met de tekst:”O, alle dorstigen, komt tot de wateren”. God is degene die voorziet in moeilijke tijden. Die in de tijd van droogte van water voorziet. In Johannes 4 is Jezus in gesprek met de Samaritaanse vrouw. Hij vraagt haar om wat water voor Hem te putten uit de bron. Jezus kent de nood van deze vrouw en biedt haar Zijn levend water aan om de droogte in haar leven voorgoed weg te nemen. Het levend water van de Heilige Geest verandert haar en ons leven van een dor bestaan in een oase van water, rust en zekerheid. Dat is wat Jezus deze vrouw aanbood, maar dat is ook wat Hij wil geven aan als wij Hem aannnemen als onze Redder en Verlosser.

In deze tijd van geestelijke droogte, hebben wij als christenen een boodschap:drink van Het levend water, het kost je niets. Als je dat drinkt, zal je nooit meer dorst hebben, in een wereld die steeds meer dor en droog wordt. Want Jezus is De bron van het leven.

Gods Zegen,

Nico Rijsdijk